De ouders van Elias komen uit Egypte en zijn vanwege politieke redenen gevlucht. De ouders zijn nu 9 jaar in Nederland. Vader heeft een managersfunctie bij een hotelketen. Moeder werkt drie dagen bij een vluchtelingenorganisatie. Er zijn nog twee zussen in het gezin van 6 en 8 jaar. Elias is een jongen van 3,5 jaar. Hij komt 3 dagen per week naar het kinderdagverblijf. Elias komt altijd in nette kleren naar het KDV en is altijd tot in de puntjes verzorgd. Op de groep vindt hij het moeilijk als hem iets wordt geweigerd of hem iets wordt gevraagd wat hij niet wilt. Hij gooit zichzelf op de grond en kan dan hard gaan huilen. In contact met leeftijdsgenootjes is hij verbaal sterker dan zij en krijgt hij een hoop gedaan. Met de meeste kinderen speelt Elias zonder ruzie samen, vooral als hij mag bepalen. Met enkele kinderen op de groep kan hij niet samen spelen zonder ruzie te krijgen. Dit zijn de kinderen die het bepalende gedrag van Elias niet pikken en weigeren te doen wat hij wilt. Hij gaat dan vaak ook huilen, schreeuwen en slaat richting die kinderen. Vader gaf aan heel blij te zijn dat hij eindelijk een zoon kreeg en is heel trots op hem. Ook moeder is heel trots op haar zoon en blij dat ze vader een zoon heeft kunnen geven. Tijdens de overdracht praten ze veel gedrag van Elias goed en wijzen ze vaak naar de andere kinderen. Elias zal namelijk nooit slaan zonder reden, zeggen ouders. Ouders zijn veeleisend richting de pedagogisch medewerkers op de groep. Ze willen dat Elias de aandacht krijgt, die hij verdiend.
Tijdslimiet: 0
Oefening samenvatting
0 of 3 Vragen completed
Vragen:
Informatie
Je hebt de oefening al eerder voltooid. Daarom kun je hem niet meer opnieuw starten.
Oefening is aan het laden…
Je moet inloggen of inschrijven om de oefening te starten.
U moet eerst het volgende invullen:
Resultaten
Oefening afgerond. Resultaten worden opgeslagen.
Resultaten
0 of 3 Vragen answered correctly
Uw tijd:
De tijd is verstreken
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Behaalde punt(en): 0 of 0, (0) 0 verslag(en) in afwachting (mogelijke punt(en): 0)
Categorieën
Niet gecategoriseerd0%
1
2
3
Huidig
Review
Beantwoord
Goed
Fout
Vraag 1 of 3
1. Vraag
De aard van vroege interacties tussen het (zeer) jonge kind en de ouder/verzorger bepaalt in hoge mate de ontwikkeling en het gedrag van kinderen. Infant Mental Health (IMH) staat voor het bevorderen van een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. De IMH-visie is multi- en transdisciplinair van aard. Er zijn verschillende ingangen om jonge kinderen en hun ouders te begeleiden en te behandelen. Zorgprofessionals leren in deze basistraining de IMH-kennis toe te passen in de zorg rondom het ongeboren en jonge kind en zijn/haar omgeving.
Onderwerpen
Kennis en wetenschap: Kennis van de vroege ontwikkeling, de (relationele) context inclusief sociaal-culturele normen en waarden.
Professionaliteit: Hoe kun je deze kennis en wetenschap gebruiken in het verder ontwikkelen van je professionele competenties? Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de aandachtsgebieden van het classificatiesysteem voor kinderen van 0-6 jaar als hulpmiddel voor screening en het in kaart brengen van het jonge kind in context.
Organisatie: Hoe passen deze kennis en wetenschap en je professionele competenties binnen de organisatie waar je werkt (mogelijkheden en grenzen)?
Maatschappelijk handelen: Rekening houdend met de transitiedoelen in de jeugdhulp: wat is je bereik vanuit jouw organisatie, met jouw kennis, wetenschap en professionaliteit?
Communicatie: Hoe vormt dit de communicatie met gezinnen, en de communicatie binnen je organisatie en met ketenpartners?
Samenwerking op het gebied van IMH: Wie zijn je ketenpartners, hoe kun je bijdragen aan samenwerking en verbinding?
Docenten De IMH-training is ontwikkeld onder leiding van Marja Rexwinkel en Petra Holtkamp. Samen met een team van docenten, werkzaam binnen ’t Kabouterhuis, zorgen zij voor een training die aansluit op de dagelijkse praktijk van de deelnemers. Al onze docenten hebben jarenlange (behandel)ervaring met de allerjongste kinderen en hun gezinnen.
Voor wie
Professionals, werkzaam buiten de GGZ, die werken met jonge kinderen, hun ouders en/of zwangeren. Zoals: ouder- en kindadviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, jeugdhulpverleners, kinderverpleegkundigen, verloskundigen, kraamverzorgers, jeugdartsen, kinderartsen, logopedisten, fysio- en ergotherapeuten, voedingsdeskundigen en pedagogisch coaches in de kinderopvang.
Lesdata en tijdsinvestering
Deel 1: vrijdag 28 mei 2021 | 09-15-14.30 uur Deel 2: vrijdag 11 juni 2021 | 09.15-14.30 uur Deel 3: vrijdag 2 juli 2021 | 09.15-13.30 uur
De training is online. Er wordt theorie behandeld in deel 1 en 2 en in deel 3 van de training gaan de deelnemers onder begeleiding van de docenten met concrete casuïstiek uit hun eigen praktijk aan de slag. Naast de lesuren moeten deelnemers tijd reserveren voor literatuurstudie ter voorbereiding.
Leerdoel
In deze IMH-basistraining leer je aan de hand van theorie en concrete casuïstiek de IMH-visie in te zetten bij het signaleren, screenen en het begeleiden van problemen bij jonge kinderen en hun ouders. Dit gebeurt binnen je eigen professionele mogelijkheden en die van de organisatie waarin je werkt. Je bent na afloop in staat de opgedane kennis en vaardigheden toe te passen in het zorgveld en in de samenwerking met ketenpartners.
Algemene informatie
De kosten zijn € 610 per deelnemer.
De training vindt doorgang bij het minimumaantal van 10 deelnemers.
De groep bestaat uit maximaal 14 deelnemers
De training is geaccrediteerd voor Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ), NIP en NVO. In overleg met de deelnemer kunnen we de training ook door andere verenigingen laten accrediteren.
Een training in-company en op maat Het is ook mogelijk deze training in-company te organiseren. De wens van de opdrachtgever staat centraal. De training kan bijvoorbeeld ook korter of juist langer of in een andere vorm. Ook voor andere onderwerpen op het gebied van het jonge kind kun je bij ons terecht. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en een aanbod op maat.
Moniek
Meer informatie en aanvragen offerte
Vrijblijvend meer informatie of een offerte ontvangen? Het team van de Jonge Kind Academie helpt je graag. Neem telefonisch, per mail of via het contactformulier contact met ons op.
Dit antwoord zal automatisch alle punten opleveren, maar het kan beoordeeld en aangepast worden na aanlevering.
Puntentelling kan worden herbeoordeeld en aangepast.
Puntentelling kan worden herbeoordeeld en aangepast.
Vraag 2 of 3
2. Vraag
Dit antwoord zal automatisch alle punten opleveren, maar zal beoordeeld worden en mogelijk aangepast na aanlevering.
Puntentelling kan worden herbeoordeeld en aangepast.
Puntentelling kan worden herbeoordeeld en aangepast.
Vraag 3 of 3
3. Vraag
Sommige persoonlijkheidsproblematiek bij ouders brengt met zich mee dat de hulpverlener onder druk komt te staan en/of de klachtgevoeligheid groter wordt. Tijdens deze training vergroten deelnemers hun kennis over psychopathologie en persoonlijke problematiek bij ouders, waaronder:
Borderlinepersoonlijkheidsproblematiek
(Postnatale) depressie
Antisociale persoonlijkheidsstoornis
Narcistische persoonlijkheidsstoornis
Münchhausen-by-proxysyndroom
Autisme spectrum stoornis
Psychosche
Angstproblematiek
Trauma
Waarbij de volgende vragen/onderwerpen worden behandeld:
Wat houdt de stoornis in en waar krijg ik mee te maken als hulpverlener?
Wat maakt het contact met ouders met kenmerken van bovenstaande problematiek lastig?
Wat is een helpende manier om aan je professionele rol vast te houden en het contact met de ouders aan te gaan?
Wat zie je in het contact tussen de ouder en het kind?
Klachtgevoeligheid als gevolg van psychosociale kenmerken en persoonlijke problematiek bij ouders
Voor wie
Alle professionals die werken met jonge kinderen en hun ouders, waarbij sprake is/kan zijn van psychosociale problemen.
Praktische Informatie
De training duurt vier uur (dagdeel), is in-company en voor een groep van maximaal 16 deelnemers.
Leerdoel
Deelnemers doen kennis op van psychopathologie en kunnen de gevolgen van de ziektebeelden duiden en daardoor een professionele werkrelatie met de ouders bewerkstelligen. Daarnaast vergroot deze kennis begrip met betrekking tot complexe gezinssituaties.
Accreditatie
Accreditatie wordt op verzoek van de opdrachtgever aangevraagd. Bijvoorbeeld bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ), NIP en NVO, Kwaliteitsregister Verloskundigen KNOV, Kwaliteitsregister Kraamverzorgenden / Kenniscentrum Kraamzorg, Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden, Accreditatie Bureau Sociale Geneeskunde (jeugdgezondheidszorg).
Een training op maat De wens van de opdrachtgever staat centraal. De training kan bijvoorbeeld ook korter of juist langer of in een andere vorm. Ook voor andere onderwerpen op het gebied van het jonge kind kun je bij ons terecht. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en een aanbod op maat.
Moniek
Meer informatie en aanvragen offerte
Vrijblijvend meer informatie of een offerte ontvangen? Het team van de Jonge Kind Academie helpt je graag. Neem telefonisch, per mail of via het contactformulier contact met ons op.